Dalyko pavadinimas |
Mokslo kryptis kodas |
Kamieninis padalinys |
Šakinis padalinys (-iai) |
||
Augalų biotechnologija |
Biologija N 010 Chemijos inžinerija T 005 |
Gyvybės mokslų centras |
Biomokslų institutas |
||
Dalyko apimtis kreditais |
10 |
||||
Studijų būdas |
Kreditų skaičius |
Studijų būdas |
Kreditų skaičius |
||
paskaitos |
0 |
konsultacijos |
2 |
||
individualus |
8 |
seminarai |
0 |
Kurso tikslai |
Pagilinti doktoranto augalų biotechnologijos žinias, įvertinant svarbą žmogui ir gamtos išsaugojimui. Susipažinti su morfogenezės in vitro galimybėmis, sėkmingo mikrodauginimo, kriokonservavimo, antrinių metabolitų produkcijos gamybos sąlygomis, augalų genų inžinerijos metodais, augalų atsparių biotiniam ir abiotiniam stresui kūrimo strategijomis; galimomis GMO rizikomis ir jų sprendimo principais. |
Pagrindinės temos |
Augalų ląstelių inžinerija. Augalų ląstelių ir audinių kultūrų modeliai. Somatinių ląstelių hibridizacija. Somakloninis kintamumas, mutacijos ir epigenetiniai pakitimai ląstelių ir protplastų kultūroje. Augalų plastiškumas ir totipotencija, dediferenciacija, morfogenezė. Mikropadauginimas. Kriokonservavimas. Augalų genetinė inžinerija. Vektorinės sistemos. Reporteriniai genai, selektyvūs ţymenys. Augalų genetinės transformacijos vektoriai. Augalų genetinė transformacija: I. Tiesioginės genetinės transformacijos metodai; II. A. tumefaciens. Augalų antriniai metabolitai. Vaistinių augalų bioinžinerija. Augalų atsparumas herbicidams. Augalų atsparumas vabzdžiams ir nematodams. Augalų citoplazminis vyriškasis sterilumas, genų inžinerija ir heterozė. Augalų atsparumas bakterijoms, grybams ir virusams. Augalų atsparumas abiotiniams stresiniams veiksniams. Transgeniniai augalai atsparūs abiotiniams stresams. Augalų derlingumo ir kokybinių savybių gerinimas. Genetiškai pakeistų organizmų panaudojimas bioremediacijai (fitoremediacija). Bioenergija iš augalų. Biopolimerai – augalų inžinerijos produktas. Transgeninių augalų panaudojimas medicinoje. GM augalai žemės ūkyje. Mokslo ir visuomenės požiūris į genetiškai modifikuotus augalus. GMO panaudojimo rizikos ir problemos. |
Pagrindinė literatūra |
|
|
Vertinimo strategija |
Vertinimo kriterijai |
Egzaminas |
Egzamino metu atsakoma į tris atvirus klausimus. Praeinamasis balas: 5. Doktorantų žinios ir gebėjimai per egzaminą vertinamos balais nuo 1 iki 10. 10 (puikiai) – puikios, išskirtinės žinios ir gebėjimai (studentas įvairiapusiškai, moksliškai argumentuotai, savarankiškai, rišliai suformuluoja ir analizuoja klausimą, pateikia išvadas, vartodamas ir suvokdamas dalyko terminologiją); 9 (labai gerai – tvirtos, geros žinios ir gebėjimai (studentas aiškiai, savarankiškai, pagrįstai išdėsto ir analizuoja klausimą, pritaiko dalyko terminologiją); 8 (gerai) – geresnės nei vidutinės žinios (studentas savarankiškai, pagrįstai, aiškiai išdėsto duoto klausimo esmę, gerai išmano dėstomojo dalyko terminologiją); 7 (vidutiniškai) – vidutinės žinios ir gebėjimai, yra neesminių klaidų (studentas savarankiškai, bet nerišliai ir be pagrindimo išdėsto klausimo esmę, vartoja pagrindinius dalyko apibrėžimus); 6 (patenkinamai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) blogesni nei vidutiniai, yra klaidų (studentas savarankiškai, bet nenuosekliai, paviršutiniškai, neaiškiai dėsto klausimo esmę, suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 5 (silpnai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) tenkina minimalius reikalavimus (studentas savarankiškai, bet neaiškiai, be analizavimo, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, iš dalies suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 4-1 (nepatenkinamai) – netenkinami minimalūs reikalavimai (studentas nesuprantamai, nenuosekliai dėsto klausimo esmę, negeba analizuoti, nesupranta dėstomojo dalyko pagrindinių apibrėžimų. |
Seminaras |
Duotos temos pristatymo trukmė 45 min ir laikas klausimams. Minimalus aptariamų straipsnių skaičius – 10. Praeinamasis balas: 5. Doktorantų žinios ir gebėjimai seminaro metu vertinamos balais nuo 1 iki 10. 10 (puikiai) – puikios, išskirtinės žinios ir gebėjimai (studentas įvairiapusiškai, moksliškai argumentuotai, savarankiškai, rišliai suformuluoja ir analizuoja temą, pateikia išvadas, vartodamas ir suvokdamas dalyko terminologiją); 9 (labai gerai – tvirtos, geros žinios ir gebėjimai (studentas aiškiai, savarankiškai, pagrįstai išdėsto ir analizuoja temą, pritaiko dalyko terminologiją); 8 (gerai) – geresnės nei vidutinės žinios (studentas savarankiškai, pagrįstai, aiškiai išdėsto temos esmę, gerai išmano dėstomojo dalyko terminologiją); 7 (vidutiniškai) – vidutinės žinios ir gebėjimai, yra neesminių klaidų (studentas savarankiškai, bet nerišliai ir be pagrindimo išdėsto temos esmę, vartoja pagrindinius dalyko apibrėžimus); 6 (patenkinamai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) blogesni nei vidutiniai, yra klaidų (studentas savarankiškai, bet nenuosekliai, paviršutiniškai, neaiškiai dėsto temos esmę, suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 5 (silpnai) – žinios ir gebėjimai (įgūdžiai) tenkina minimalius reikalavimus (studentas savarankiškai, bet neaiškiai, be analizavimo, nenuosekliai dėsto temos esmę, iš dalies suvokia pagrindinius dalyko apibrėžimus); 4-1 (nepatenkinamai) – netenkinami minimalūs reikalavimai (studentas nesuprantamai, nenuosekliai dėsto temos esmę, negeba analizuoti, nesupranta dėstomojo dalyko pagrindinių apibrėžimų. |
Konsultuojančio (-ių) dėstytojo (-ų) vardas, pavardė |
Pedagoginis vardas |
Mokslo laipsnis |
El. paštas |
Tatjana Čėsnienė |
doc. |
dr. |
Patvirtinta Gyvybės mokslų centro Doktorantūros mokyklos Tarybos posėdyje 2021-10-14, protokolo Nr. (4.10)600000-KT-.... |
Tarybos pirmininkė dr. Daiva Baltriukienė |